"Sentirse" periodista

Me gustan las conversaciones informales entre colegas de profesión, en las que se entra a debatir cómo funcionan los medios de comunicación, su influencia en la sociedad, y lo positivo y lo negativo de ser hoy periodista.
.
En una comida con amigas que se dedican a la Comunicación, cada una de las cuales ejerce actividades distintas en este sector, hemos comentado cómo se vive hoy siendo periodista. Quizá haya faltado algo más: ¿Cómo es hoy sentirse periodista? Una profesión donde se filtran personas que no lo son, y muchos que lo son olvidan... olvidamos... propagar valores que son innatos y propios de ella.
.
Lo dijo Elvira Lindo hace unos días, anteponiéndose a todo aquello que los periodistas hacen al seguir la corriente de su entorno, que reafirman lo que ni siquiera es obvio, en lugar de defender el "buen periodismo". Un manifiesto que por fin pone en evidencia que hoy en día los periodistas, en su mayoría, callan la noticia para explicar lo que conviene. Y empeorarlo todo en vez de aportar conocimiento o favorecer un cambio en lo que no va bien, nada bien...

6 comentarios:

Maria Teresa Galan dijo...

Molt bé, Marta. M'ha agradat molt el teu escrit sobre "sentir-se periodista".

Sovint s'oblida el respecte a una professió, sigui la que sigui.

Caldria recordar que "la feina ben feta no té fronteres". I que l'ètica molts l'han perduda i només busquen el sensacionalisme.

Bravo pel teu blog. Una abraçada.

Maria Teresa

Anónimo dijo...

I després hi ha les pèssimes condicions laborals que hi ha en la professió... i totes les pressions... que no ajuden precisament a fer bé la feina...

De totes totes, Marta, gran post!

Patrícia

Dos días en Colera dijo...

Maria Teresa, Patrícia,

Sí és una situació generalitzada...

Del que parlava és una crítica als que exerceixen la meva professió i jo mateixa puc incloure'm.

Un amic em va dir l'altre dia que cada dia s'aixeca pensant que ha de ser millor com a persona... Va ser molt bonic que m'ho digués...

Penso que abans d'anar a dormir és un bon moment per reflexionar quan podem fer un esforç satisfactori per canviar de nosaltres mateixos, i ajudar-nos a aconseguir que les nostres prioritats enlluernin els objectius que ens marquem, ... dia a dia, a poc a poc. Però amb resultats gegants.

Maria Teresa Galan dijo...

Marta,
Això que dius és fantàstic!, potser perquè així ho crec i així ho veig.
Durant els meus anys de docència vaig intentar, a més d'ensenyar la llengua, practicar amb l'exemple de ser millors. Els meus alumnes sabien que podien confiar en mi...; els trobo a faltar.
Una abraçada,
Maria Teresa

Dos días en Colera dijo...

És clar, Maria Teresa! N'estic segura que així és... Una noia em deia l'altre dia el seu orgull de pertànyer a un grup que va tenir uns professors que els motivaven molt...
Aprendre el que estudiaven i de la vida mateixa era bufar i fer ampolles, a més de divertit i al.lucinant.
Encomanaven l'energia i la il.lusió. Tota una forma d'actuar a la vida de cara als demés i a un mateix admirable!

Sempai dijo...

Ocurre que la sociedad cada vez se divide más en dos grupos: los que saben y los que no. El periodista debería formar parte del primer grupo. Mucho me temo que en la práctica no es así. Ejemplos de esto hay muchos. En el poder económico, que cada vez es más opaco en sus prácticas. Y que hace y deshace casi sin que los ciudadanos "de a pie" sepan que en una cena de un hotel de Nueva York se puede estar discutiendo el precio del litro de gasolina o el tipo de cambio de la moneda de un país. El periodismo es cada vez más superficial porque lo que verdaderamente afecta a la gente es cada vez más difícil de interpretar. En consecuencia también a la hora de explicarlo. Necesitamos que la curiosidad vuelva a esos profesionales que no hace tanto eran más detectives que paparazzis. O que los que saben se atrevan a compartir su información.